Pokud by Senát podle Kubery využil ústavní možnost zákonem se nezabývat, zbavil by se tím odpovědnosti za jeho schválení s nedostatky, kvůli nimž by jinak musel normu zamítnout.
Kritici vytýkali zákonu mimo jiné to, že zachovává politický vliv vlády a ministrů na chod státní správy, a nepřináší tak její požadovanou depolitizaci a stabilizaci. K nejčastějším výhradám patřilo zrušení Generálního ředitelství státní správy a převod jeho pravomocí na ministerstvo vnitra a ustanovení o politických náměstcích ministrů, kvůli němuž chce novelu vetovat a napadnout u Ústavního soudu prezident Miloš Zeman.
Připojil se k němu dnes opětovně předseda Strany práv občanů a jejího senátorského klubu Jan Veleba, který ke stejnému kroku vyzval i další členy horní komory. Podle něj se do zákona promítla "letitá tradice přidělovat politické trafiky svým kamarádům".
Veleba také poznamenal, že delegování odpovědnosti za financování úřadů na ministerstvo financí posílí pozici ministra financí. Kubera zase uvedl, že zákon nepamatuje na úředníky na radnicích, kteří jsou jinými zákony pověřeni výkonem státní správy.
Libor Michálek (za Piráty) uvedl, že "zákon byl šitý horkou jehlou". Vadilo mu mimo jiné, že náměstek ministra vnitra pro státní službu bude mít značně omezené pravomoci proti původním předpokladům a některé jeho kompetence bude mít také vláda. Jako příklad uvedl jmenování státních tajemníků. Michálek také poznamenal, že výsledný text zákona obsahuje jen asi třetinu požadavků a připomínek seskupení Rekonstrukce státu.
zdroj: ČTK