Praha připravuje možný návrat tramvají na Václavské náměstí

Praha dál připravuje možnost vést tramvajovou trať z Vinohrad na Václavské náměstí a Hlavní nádraží. Radní dnes schválili návrh změny územního plánu, která takové propojení v budoucnu umožní. Rozhodnutí zatím neznamená, že se skutečně začne stavět; plán na vybudování tramvajové trati čeká dlouhé schvalování. Podstatné bude, zda se pro něj najde dostatečná politická podpora. 

Původní záměr na návrat tramvají na Václavské náměstí měl řadu odpůrců. Odmítlo jej zastupitelstvo a nesouhlas vyjádřila i Praha 1. Vedení hlavního města od něj proto ustoupilo. Podle nynějšího návrhu by trať mohla vést z Vinohrad na horní okraj Václavského náměstí, odtud přes Vrchlického sady kolem Hlavního nádraží až k Bolzanově ulici a Masarykovu nádraží. Napojila by se tak na trať vedoucí Dlážděnou, Jindřišskou a posléze Vodičkovou ulicí. 
    
"Cílem změny je vytvořit podmínky pro posílení tramvajové sítě v centrální části Prahy, a to obnovením spojení, která byla v minulosti nešťastně se zavedením metra zrušena," píše se schváleném materiálu. Změna by vedla ke zlepšení dopravní obslužnosti centra i situace kolem frekventované magistrály. 
    
Starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09) už dřív řekl, že zatímco nyní se magistrála u Hlavního nádraží dělí a vede dvěma směry nad a pod Národním muzeem, v budoucnu by měly obě vést po Legerově ulici. Rozdělovat by se měly až nad Čelakovského sady. Z prostoru pod Muzeem by tak zmizela frekventovaná komunikace. "Logicky se pak propojí prostor Václavského náměstí, muzea a parku nad ním, které nyní rozděluje magistrála," uvedl. 
    
O možném návratu tramvají na Václavské náměstí se mluví řadu let. Stejně tak se po dlouhé roky diskutuje i o změnách problematické magistrály. Jedním z návrhů bylo mimo jiné její zahloubení do tunelů. Praha ale nakonec od nákladných plánů upustila. 
    
S obnovou tratě mezi Vinohradskou třídou a Václavským náměstím počítal mimo jiné projekt přestavby náměstí, který v roce 2005 vypracovala společnost Cigler Marani Architects. Původně tramvaje jezdily až na Můstek a dále ulicemi Na Příkopě a 28. října. 
 
zdroj: ČTK