O zelené naftě i nižší dani z pohonných hmot se teprve rozhodne

O snížení spotřební daně z nafty a benzinu i o zachování zelené nafty pro zemědělce se bude ve Sněmovně rozhodovat znovu. Poslanci dnes sice nejprve novelu zákona s oběma změnami schválili, poté ale kvůli námitce jednoho ze svých kolegů toto rozhodnutí zneplatnili. Se snížením daně nesouhlasil ministr financí Andrej Babiš (ANO) a varoval, že to způsobí výpadek příjmů rozpočtu v objemu 14 miliard korun. O zákonu se bude opět hlasovat v pátek.

Snížení, se kterým přišel poslanec koaliční ČSSD Milan Urban, představuje 2,50 Kč na litr u nafty a 1,50 Kč na litr u benzinu. Návrh připojil k vládní novele zákona o spotřebních daních, která měla původně za cíl pouze zachovat vratku spotřební daně z nafty pro zemědělce, tzv. zelenou naftu. Slibuje si od něj pokles cen u čerpacích stanic.
 
Pro snížení sazeb hlasovala TOP 09, ODS, KSČM, hnutí Úsvit a část poslanců ČSSD. Předseda klubu ČSSD Roman Sklenák si vzápětí po schválení zákona vyžádal hodinovou přestávku na poradu klubu. Ihned po přestávce jeho stranický kolega Ladislav Šincl zpochybnil své hlasování o Urbanově návrhu i o zákonu jako celku a Sněmovna na jeho námitku přistoupila. O návrhu se tak bude hlasovat znova, a to zřejmě v pátek dopoledne.
 
Urban se stejnými návrhy přicházel již dříve. Návrh na snížení zdůvodnil tím, že kvůli růstu cen ropy a předchozímu zvýšení spotřební daně zdražily ceny pohonných hmot v tuzemsku natolik, že je motoristé raději nakupují v cizině. Kvůli tomu poklesl prodej nafty i benzinu, a stát tak vybírá méně na spotřebních daních. Naopak snížení daně by podle něj zvýšilo prodej téměř o čtvrtinu. Babiš ale zastává názor, že ceny by neklesly a peníze by na tom vydělali pouze distributoři pohonných hmot.
 
Podle analytika UniCredit Bank Pavla Sobíška by se naopak nižší daň ve velké míře promítla do snížení ceny pohonných hmot pro spotřebitele. Poukázal ale i na hrozící čtrnáctimiliardový výpadek příjmů rozpočtu. Schodek veřejných rozpočtů by podle něj tak mohl sklouznout i pod hranici tří procent hrubého domácího produktu.
 
Také analytik Patria Finance Tomáš Vlk míní, že pokud snížení daně projde, lidé se mohou dočkat levnějších pohonných hmot. Nižší ceny by ulevily rodinným rozpočtům, tomu státnímu by se ale přitížilo, uvedl. Miroslav Novák ze společnosti Akcenta ale nepředpokládá, že by se pokles spotřebních daní promítl zcela do koncových cen. Část peněz si totiž vezmou distributoři pohonných hmot. Pokles ceny odhadl na něco přes korunu u benzinu a u nafty na necelé dvě koruny.
 
S tím souhlasí i analytik BH Securities Petr Hlinomaz. Podle něj totiž byli prodejci při nedávném zvýšení cen ropy opatrní v navyšování svých marží a nyní je mohou vylepšit. Také analytik společnosti Colosseum Vít Jedlička soudí, že snížení daně se neprojeví v cenách v plné výši. Vzhledem k enormně nízkým maržím v posledních měsících očekává, že se ceny budou snižovat postupně.
 
Distribuční společnost Čepro podle své mluvčí Lenky Svobodové očekává, že v důsledku snížení daně by mohly vzrůst prodeje u příhraničních čerpacích stanic.
 
Babiš mimo jiné upozornil, že snížení by bylo v rozporu s pravidly EU a mělo by významné rozpočtové dopady. Řekl také, že ministerstvo se nebrání dohodě, a vyslovil se pro novou analýzu dopadů. Podotkl, že v pondělí se uskuteční jednání tripartity a že ministerstvo financí je na případnou debatu připraveno.
 
Součástí projednávané novely je i zachování práva zemědělců na vrácení části spotřební daně z nafty, kterou spotřebují. Mohli by tak letos získat zpět asi 1,3 miliardy korun, tedy zhruba stejně jako loni.
 
Vláda Petra Nečase (ODS) v roce 2012 v rámci úsporných opatření nejprve schválila úplné zrušení zelené nafty. Po protestech zemědělců ale rozhodnutí zmírnila, ukončení daňového zvýhodnění o rok odsunula a pro rok 2013 pouze snížila vratku z původních 60 na 40 procent. Ke konci loňského roku byla zelená nafta zrušena úplně. Vláda premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) se k zachování daňové úlevy pro zemědělce zavázala v koaliční smlouvě a tento návrh předložila poslancům.
 
Pravicové opozici se zachování zelené nafty nelíbí. Podle Františka Laudáta (TOP 09) je to parketa pro daňové úniky. "Nikdy nezměříme, jestli se nafta nalije do traktoru, nebo do osobního auta," řekl bývalý ministr zemědělství Petr Bendl (ODS).
 
Aktuální sazba spotřební daně z paliv platí od roku 2010, z litru benzinu činí 12,84 koruny, z litru nafty pak 10,95 koruny. K této sumě se navíc připočítává daň z přidané hodnoty 21 procent. V okolních zemích je nejvyšší spotřební daň z pohonných hmot v Německu, kde činí 0,65 eura (asi 17,9 Kč) za litr z benzinu a 0,47 eura (asi 12,9 Kč) za litr z nafty. Naopak nejnižší je v Polsku, kde činí 0,41 eura (asi 11,3 Kč) za litr z benzinu a 0,35 eura (asi 9,6 Kč) za litr z nafty.
 
zdroj: ČTK